Історія кафедри педагогіки і педагогічної майстерності

Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності є однією з найстаріших в університеті та має багату історію. У 2003 р. на базі кафедри педагогіки були створені кафедра загальної педагогіки та кафедра педагогічної майстерності. У вересні 2005 р. кафедра загальної педагогіки була об’єднана з кафедрою педагогічної майстерності та отримала назву «кафедра педагогіки і педагогічної майстерності». З 2005 до 2016 року кафедру очолював кандидат педагогічних наук, професор Елькін Марк Веніамінович. З 2016 по 2020 рік кафедрою керувала доктор історичних наук, професор Коробченко Ангеліна Анатоліївна. З 2020 року по теперішній час на чолі кафедри стоїть кандидат педагогічних наук, доцент Марецька Юлія Іванівна.

100 % НПП кафедри мають наукові ступені та вчені звання. Науково-педагогічну діяльність на сьогоднішній день на кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності здійснюють:

Ю.І. Марецька (працює з 2008 р.) – кандидат педагогічних наук, доцент, завідуюча кафедри;

М.І. Воровка (працює з 1996 р.) – доктор педагогічних наук, професор;

А.А. Коробченко (працює з 1997 р.) – доктор історичних наук, професор;

О.В. Бунчук (працює з 2008 р.) – кандидат педагогічних наук, доцент;

Я.В. Дудко (працює з 2011 р.) – кандидат педагогічних наук, доцент;

А.В. Кожевникова (працює з  2005 р.) – кандидат педагогічних наук, доцент;

Ю.І. Попелешко (працює з 2011 р.) – кандидат педагогічних наук, доцент.

Надійними помічниками в роботі викладачів є лаборанти кафедри: Н.І. Федорук та А.О. Волик.

В березні 2008 р. започатковано конкурс педагогічної майстерності «Я – вчитель-професіонал», метою якого стало виховання стійкого інтересу і любові до професії вчителя; формування і розвиток професійних умінь і навичок вчителя, класного керівника; сприяння самоосвіті студентів; стимулювання і заохочення систематичної роботи студентів. Протягом 2008-2018 рр. конкурс проводився щорічно. Переможцями конкурсів стали: Д. Слоневська (2012 р.) В. Ковтун (2014 р.), А. Умерова (2016 р.), М. Лебединцев (2017 р.).    

В 2011-2013 рр. кафедра працювала над науковою темою «Сучасні педагогічні технології у підготовці майбутніх вчителів». За результатами дослідження була підготовлена колективна монографія «Сучасні педагогічні технології у підготовці майбутніх вчителів» (2014 р.). Авторами монографії є М. В. Елькін, Т. Ф. Бєльчева, М. І. Воровка, М. М. Головкова, Я. В. Заворотна, С. С. Ізбаш, Ю. І. Костєва, Л. І. Кучіна, М. О. Семікін, А. А. Коробченко, М. М. Окса, Г. Г. Петрученя, А. В. Кожевникова. 

З 2014 року колектив кафедри  працював над науково-дослідною темою «Теoретичнi oснoви фoрмування прoфесioналiзму майбутнiх педагoгiв».  Результати  комплексного науково-педагогічного дослідження знайшли відображення  у чисельних статтях викладачів кафедри та у колективній монографії «Теoретичнi oснoви фoрмування прoфесioналiзму майбутнiх педагoгiв”. Апробація дослідження та його висновків здійснювалась на Всеукраїнській науково-практичній конференції «Актуальні питання формування професіоналізму майбутніх педагогів».

З січня 2017 р. кафедра працювала над комплексною науково-дослідною темою – «Підготовка майбутніх фахівців педагогічної освіти в умовах освітніх трансформацій». 21 грудня 2017 р. була проведена ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні питання підготовки майбутніх фахівців педагогічної освіти в умовах освітніх трансформацій».

З січня 2023 р. кафедра працює над новою комплексною науково-дослідною темою «Підготовка майбутніх фахівців педагогічної освіти в умовах європейської освітньої інтеграції».

Виховна робота на кафедрі спрямована на досягнення головної мети освіти – всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.

У 2009 р. на кафедрі був створений науково-педагогічний гурток «Акме», в межах якого здійснюється студентська науково-дослідна робота за чітко визначеним та затвердженим на засіданні кафедри планом. Роботу гуртка очолює кандидат педагогічних наук, доцент Ю.І. Попелешко. У межах комплексної теми кафедри кожному студенту проблемної групи визначено індивідуальну тему для дослідження. Майбутні викладачі досліджують актуальні проблеми управління навчальним закладом, морально-естетичного та духовного виховання, гуманізації навчально-виховного процесу в школі, професійно-педагогічної підготовки тощо. Щомісяця на кафедрі проводяться відкриті засідання гуртка, на які запрошуються викладачі, здобувач вищої освіти, вчителі закладів загальної середньої освіти.

На кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності діють три освітні програми зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Дві з них: «Педагогіка вищої школи» та «Позашкільна освіта», направлені на підготовку здобувачів рівня вищої освіти «Магістр», та одна, «Освітні, педагогічні науки», на підготовку здобувачів рівня «Доктор філософії».

Викладачі кафедри регулярно друкуються у провідних зарубіжних журналах, внесених до міжнародних науковометричних баз даних Scopus та Web of Science. За останні роки налічується близько 30 проіндексованих публікацій.

Викладацький склад кафедри педагогіки і педагогічної майстерності також успішно займається курівництвом учнями-членами Національного центру «Мала академія наук України». Під керівництвом доцента Бунчук О.В. ученицею 11 класу ЗОШ № 14, м. Мелітополь, Караковською Оленою, було зайнято I місце в III етапі Всеукраїнського конкурсу-захистів науково-дослідницьких робіт учнів – членів Національного центру «Мала академія наук України», секція: Педагогіка; Бугай Валентиною, ученицею 10 класу Мелітопольської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 8, зайнято II місце в II етапі Всеукраїнського конкурсу-захистів науково-дослідницьких робіт; Корчакою Ренатою, ученицею 11 класу Ліцею № 19 ММР ЗО, зайнято II місце в II етапі Всеукраїнського конкурсу-захистів науково-дослідницьких робіт; Калініченко Анною, ученицею 9 класу, СШ № 23 ММР ЗО, зайнято II місце в II етапі Всеукраїнського конкурсу-захистів науково-дослідницьких робіт.

НПП кафедри здійснюють широку профорієнтаційну роботу, підтримують тісні зв’язки зі школами, коледжами, ліцеями мелітопольського регіону. Результатом цього є співпраця з учителями закладів загальної середньої освіти. Формами співпраці є семінари, круглі столи, конференції. Такі зустрічі забезпечують можливість обміну досвідом, обговорення досягнень, педагогічних здобутків.

На кафедрі здобувачам першого рівня вищої освіти викладаються такі дисципліни, як «Історія педагогіки», «Дидактика», «Теорія виховання» «Основи педагогічної майстерності». Здобувачам другого рівня вищої освіти – «Гендерна культура фахівця», «Педагогіка вищої школи», «Контрольна та аналітична діяльність керівника закладу освіти», «Актуальні питання вищої освіти», «Державна політика у сфері позашкільної освіти», «Професійна компетентність фахівця», «Історія освіти», «Теорія та практика позашкільної освіти», «Управління закладами позашкільної освіти». Здобувачам третього рівня вищої освіти – такі дисципліни, як «Історія освіти і педагогічної думки», «Професійно-педагогічна діяльність і майстерність викладача», «Інноваційні педагогічні технології в системі вищої освіти», «Інноваційні педагогічні технології в системі вищої освіті», «Вища освіта та європейський освітній простір», «Методика проведення педагогічного експерименту», «Методика наукового аналізу та розробки дисертаційного проекту»,  «Виховання особистості у вимірі філософії освіти».

Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності співпрацює в освітньо-науковому плані протягом останніх років з кафедрою освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Результатом означених взаємовідносин стали гостьові лекції для здобувачів третього рівня вищої освіти «Реалізація акмеологічного підходу в педагогічних дослідженнях: теорія і практика», «Майстерність у написанні наукових праць», які традиційно проводить професорка кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, віце-президентка Української академії акмеології, відділення «Педагогічна акмеологія», Рибалко Людмила Сергіївна. Тепла атмосфера заходів завжди сприяє конструктивному діалогу з обох сторін та збагаченню новими знаннями і досвідом, які є цінними як для здобувачів, так і для НПП. Гостьові лекції є важливими в плані обміну педагогічним і науковим досвідом та сприяють налагодженню взаємовідносин як між кафедрами так і закладами освіти.

При кафедрі з 2022 року успішно функціонує Центр недискримінаційної освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, керівником якого є професор кафедри Воровка Маргарита Іванівна. Маргарита Іванівна з 2018 року здійснює антидискримінаційну експертизу проєктів підручників для української школи при Міністерстві освіти і науки України. Є експерткою Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (додаток від 09.12.2021р.); сертифікованою експерткою і тренеркою з недискримінації в освіті (номер сертифікату 30-ІІІ-2017); членкинею експертної групи МОН з проведення антидискримінаційної експертизи відповідно до наказу про утворення предметних (галузевих) експертних комісій та груп щодо порядку надання грифів навчальній літературі та програмам (наказ МОН № 700 від 05.08.2022).

Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності активно здійснює також і міжнародну діяльність, що наразі є надзвичайно важливим в контексті європейської інтеграції. Професор Воровка М.І. в рамках проєкту «Трамплін до рівності», що розробляється ГО «ЕдКемп Україна» за підтримки Фонду ООН у галузі народонаселення в Україні (UNFPA), розробляє онлайн-курс для педагогів «Освіта без дискримінації», метою якого є формування компетентностей з питань недискримінації в освіті. У подальшому онлайн-курс буде розміщено на загальнонаціональній платформі з підвищення кваліфікації «Edway». Також професор Воровка М.І. є учасником міжнародного проєкту Participation: in training Community Resilience Model. Trauma Resource Institute, USA; Save the Children. Duration: 08/23/2022-11/23/2022 інституту травмостійкості США.

Гарною традицією кафедри педагогіки і педагогічної майстерності протягом останніх 8 років стало проведення спочатку Всеукраїнської, а потом Регіональної науково-практичної конференції «Актуальні питання підготовки майбутніх фахівців педагогічної освіти в умовах освітніх трансформацій» та видання збірника конференції, де мали можливість протягом багатьох років публікувати результати наукової діяльності як професорсько-викладацький склад, так і здобувачі вищої освіти різних рівнів.

Викладачі кафедри педагогіки і педагогічної майстерності систематично проходять стажування у провідних вітчизняних і зарубіжних закладах вищої освіти:

  1. Кожевникова А.В. з 12.06.2021 по 18.07.2021 року пройшла міжнародне стажування у Zustricz Foundation у Польщі обсягом 180 годин (6 кредитів ЄКТС) (м. Краків, реєстраційний номер SZFL-000364 від 28.07.2021 р.)
  2. Воровка М.І. пройшла науково-професійне стажування та підвищення кваліфікації за міжнародною програмою «The innovative Methods and Technologis of Teaching: The Newest in the European Educational Practice» (Management in education. Pedagogy) на базі Вищої Школи Лінгвістичної у м. Ченстохова, Республіка Польща. Термін: 2.07.2020-2.10.2020; № КРК 20/10/07; 180 годин.
  3. Марецька Ю.І. пройшла стажування по III Міжнародній програмі підвищення кваліфікації керівників закладів освіти і науки, а також педагогічних і науково-педагогічних працівників «Нобелівський Курс: Нові Знання, Ідеї, Досвід, Цінності, Компетентності» 3 грудня 2021 – 20 січня 2022 року в обсязі 180 годин або 6 кредитів ECTS.
  4. Коробченко А.А. пройшла стажування по III Міжнародній програмі підвищення кваліфікації керівників закладів освіти і науки, а також педагогічних і науково-педагогічних працівників «Нобелівський Курс: Нові Знання, Ідеї, Досвід, Цінності, Компетентності» 3 грудня 2021 – 20 січня 2022 року в обсязі 180 годин або 6 кредитів ECTS.
  5. Бунчук О.В. пройшла стажування по III Міжнародній програмі підвищення кваліфікації керівників закладів освіти і науки, а також педагогічних і науково-педагогічних працівників «Нобелівський Курс: Нові Знання, Ідеї, Досвід, Цінності, Компетентності» 3 грудня 2021 – 20 січня 2022 року в обсязі 180 годин або 6 кредитів ECTS.

Кафедра педагогіки і педагогічної майстерності пишається своїми  випускниками, які протягом останніх років займаються педагогічною та науково-педагогічною діяльністю в закладах освіти різних рівнів, як в Мелітопольському регіоні, так і по всій Україні.