Впровадження результатів наукових проектів у освітній процес

ВПРОВАДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАУКОВИХ ПРОЄКТІВ У ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

  1. Освітньо-наукова програма «Андрагогіка» для другого (магістерського) рівня вищої освіти (виконавець: Прийма С.М., Ізбаш С.С.). Результати роботи упроваджено за підтримки Благодійної організації «Соціальний фонд», Інституту з міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів DVV International (15.07.2016 р.). Формування професійних компетенцій у магістрів на основі оволодіння знаннями й набуття практичних навичок з теорії і методики освіти дорослих у контексті безперервного становлення особистості. Вивчення закономірностей виховання, навчання, освіти дорослої людини й управління цими процесами; реальна взаємодія учасників педагогічного процесу освіти дорослих.
  2. Освітньо-наукова програма «Методологія освіти дорослих у європейському контексті: особливості регіональної освітньої політики» для третього (освітньо-наукового) рівня з підготовки докторів філософії (виконавець: Прийма С. М.). Результати роботи упроваджено за підтримки Благодійної організації «Соціальний фонд», Інституту з міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів DVV International (15.07.2016 р.). Програма сприятиме розумінню майбутніми докторами філософії масштабів освіти дорослих, що постійно збільшуються, і усвідомленню своєї ролі в цьому процесі; формуванню морально-ціннісної і професійно-особистісної орієнтації майбутнього фахівця в сучасній ситуації входження України в європейський освітній простір, оволодіння культурою самоосвіти, самовиховання й творчого саморозвитку; розумінню особливостей і потенціалу освіти дорослих у контексті регіональної освітньої політики.
  3. Освітньо-наукова програма «Різновікові практики в освіті дорослих: регіональний аспект» для третього (освітньо-наукового) рівня з підготовки докторів філософії (виконавець: Прийма С. М.). Результати роботи упроваджено за підтримки Благодійної організації «Соціальний фонд», Інституту з міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів DVV International (29.11.2016 р.). Предметом вивчення навчальної дисципліни є неформальне навчання дорослих у різновікових спільнотах.
  4. Науково-технічна продукція «Співпраця бібліотек і музеїв Мелітопольщини як ресурс розвитку освіти» (виконавці: Прийма С. М., Іванова Н. А.). Результати роботи упроваджено за підтримки Благодійної організації «Соціальний фонд», Інституту з міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів DVV International (30.11.2016 р.). Видання містить інформацію про досвід упровадження проекту «Співпраця бібліотек і музеїв Мелітопольщини як ресурс розвитку освіти дорослих», що є частиною міжрегіонального проекту «Замінимо мури відкритими вікнами». Розроблена освітня програма сприяє професіоналізації працівників бібліотек і музеїв, дає змогу їм створити культурно-освітні програми для різних груп місцевого населення. Завдяки програмі, бібліотеки й музеї Мелітопольщини стали локальними платформами з розвитку діалогу й зміцнення довіри на місцевому рівні; започатковано рух щодо перетворення їх на центри громадської активності.
  5. Інтелектуальна система інформаційного й когнітивного супроводу функціонування Національної рамки кваліфікацій (виконавець: Прийма С. М.). Система дає змогу ефективно зіставляти й порівнювати результати навчання та сприяє національному й міжнародному визнанню кваліфікацій, здобутих в Україні. Для розробки системи супроводу національних рамок кваліфікацій уперше у світовій практиці використано технологію Semantic MediaWiki. Вона дає можливість інтегрувати інформацію з різних джерел, генерувати відповіді на складні семантичні запити, будувати бази знань і візуалізувати їх результати, що відображають знання про семантичні властивості та категорії інформаційних об’єктів, виконувати логічне виведення, тобто обробляти інформацію на рівні знання. Для опису проблемної області, пов’язаної з функціонуванням Національної рамки кваліфікацій, для її концептуалізації (формального та декларативного опису) уперше на національному рівні використано комп’ютерні онтології. Система пройшла апробацію й отримала схвальні відгуки в таких установах і організаціях: Запорізька обласна федерація роботодавців, Запорізький обласний союз промисловців і підприємців (роботодавців) «Потенціал»; Запорізький обласний центр зайнятості (28.12.2016). Система також може бути використана органами виконавчої влади, установами та організаціями, що реалізують державну політику у сфері освіти, зайнятості й соціально-трудових відносин, навчальними закладами, роботодавцями, іншими юридичними та фізичними особами для розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування й розвитку кваліфікацій. Обґрунтовано й підтверджено потенціал онтологічного інжинірингу у сфері інтелектуальних пошукових систем, е-медицини, е-комерції та е-навчання.
  6. Інформаційна кампанія, спрямована на ознайомлення з досвідом Мелітополя в реалізації концепції «Місто, що навчається» в рамках Міжнародних днів освіти дорослих у Запорізькій області (виконавці: Прийма С. М., Іванова Н. А.). Підвищення рівня поінформованості громади м. Мелітополь про потенціал освіти впродовж життя як визначального чинника регіонального розвитку, фактора конкурентоспроможності особистості та держави. Закріпленням за м. Мелітополь статусу міста, яке навчається, і формування його позитивного іміджу на міжнародному рівні, підписання Декларації про створення Української мережі міст, що навчаються. Роботу здійснено за підтримки Мелітопольська міська рада Запорізької області (27.10.2017 р.).
  7. Запровадження у навчальний процес здобувачів вищої освіти другого рівня навчання спеціальності 014. Середня освіта дисципліни «Гендерна педагогіка»; Захист дисертації на здобуття наукового степеня кандидата педагогічних наук аспірантки кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Емірільясової С.С. за спеціальністю 13.00.01. загальна педагогіка та історія педагогіки за темою: «Гендерна проблематика у вітчизняній педагогічній пресі другої половини ХХ – початку ХХІ століття»; наукове дослідження здобувачки третього рівня вищої освіти Шлєіної Л.І. за темою: «Організаційно-педагогічні умови формування гендерної культури студентів аграрних закладів вищої освіти»; Захист докторської дисертації керівника аспірантів Воровкою М.І. за спеціальністю 13.00.01. загальна педагогіки та історія педагогіки, за темою: «Теорія і практика розвитку гендерної культури студентства вищої школи України (60-ті роки ХХ – на початок ХХІ століття)».
  8. Міжнародний проект Ради міжнародних наукових досліджень та обмінів IREX «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність – національне розгортання (напрямок ЗВО)» (Керівник від університету: к.п.н., доцент Ізбаш С.С., к.п.н., доцент Коноваленко Т.В., здобувачка Таблер Т.І.). Результати роботи буде впровадено у навчальний курс «Медіапедагогіка та медіаграмотність викладача суспільно-гуманіратних та природничо-математиних дисциплін» підготовки магістрів освіти спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки». Ведеться робота із створення продукту проекту – модернізованої навчальної програми для майбутніх вчителів з інтегрованими навичками медіаграмотності. За результатами участі у проекті розроблені програми пройдуть рецензування фахівцями Ради міжнародних наукових досліджень IREX і у разі позитивної оцінки, будуть сертифіковані та рекомендовані до впровадження у навчальний процес ЗВО.

Практичні результати проекту полягають у тому, що до навчальних планів спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки здобувачів ступеня вищої освіти «магістр» включено дисципліну з вибором «Медіапедагогіка, медіаграмотність викладача суспільно-гуманітарних та природничо-математичних наук» та з вересня 2019-2020 навчального року студенти цієї спеціальності розпочали вивчення даного предмету.  Доказом є навчальний план спеціальності.

  1. Теоретико-методичний супровід діалогічної взаємодії релігійних ідентичностей у культурно-освітніх практиках народів Північного Приазов’я. (2-16-2018 рр.). (Керівник: д.п.н., професор Москальова Л.Ю., учасниця: д.філос.н, професор Троїцька О.М.).

У процесі виконання проекту вперше концептуалізовано діалог як компонент супроводу релігійних практик, схарактеризовано сучасний стан релігійних практик народів Північного Приазов’я та окреслено їхні основні риси; розроблено та експериментально перевірено методику супроводу комунікативної взаємодії репрезентантів релігійних культур; розроблено й запроваджено методику вивчення релігійної зрілості особистості як представника релігійної культури; адаптовано для констатувального експерименту технологію проведення анкетування, опитування, фокус-групи відповідно до завдань; доведено необхідність імплементації діалогічних моделей вибудовування соціально-орієнтованого вибору; визнано релігійну зрілість критерієм розвитку гносеологічної обізнаності й «життєвого світу», схарактеризовано роль діалогу й толерантності у формуванні релігійної зрілості; з’ясовано рівень обізнаності представників різних етнічних спільнот Північного Приазов’я з витоками віри в досліджуваному регіоні; визначено чинники побудови конструктивного діалогу між представниками різних конфесій на території Північного Приазов’я (віра, релігійність, соціальна активність, контекст доби), що підтверджуються даними опитувань; розроблено пропозиції щодо реалізації та організованого проведення діалогу між представниками різних релігійних культур; створено банк-практикум тренінгової, консультативної, корекційної допомоги для процесу діалогічної взаємодії між різними релігійними ідентичностями в культурно-освітніх практиках; організовано форум-презентацію етики й культури представників різних релігійних громад задля консолідації українського суспільства.